Mijn naam is Jenny van den Biggelaar. In 2013 ben ik met mijn praktijk OKracht begonnen. Daarvoor heb ik met veel plezier als leerkracht, remedial teacher, dyslexiespecialist, directeur, intern begeleider en coach in het onderwijs gewerkt. Vanuit mijn praktijk ga ik nog steeds vanuit een opdracht naar scholen toe. Thuis ontvang ik cliënten voor individuele (kinder)coaching.
In al mijn functies in het onderwijs stond en staat voor mij de menselijke relatie voorop. Wie is die ander? Waar zit zijn/haar kracht? Wat zijn haar/zijn kwaliteiten? In dat onderdeel ben ik mij verder gaan verdiepen. Daarom heb ik de opleiding Transactionele Analyse (richting Psychotherapie) en Orthopedagogiek gedaan.
In 2013 ben ik mijn praktijk Okracht begonnen:
- ik begeleid startende leerkrachten en intern begeleiders,
- ik coach medewerkers op basisscholen,
- ik ben kindercoach.
Met OKracht geef ik mijn kennis en werkervaring in het onderwijs door aan anderen. Ik richt mij op de interne processen, zowel op schoolniveau als op persoonlijk niveau.
OKracht bestaat uit OK en Kracht.
- OK staat voor: je bent oké zoals je bent.
- Kracht bundelt eigen gevoel, gedachten en handelen.
OKracht gaat uit van de eigen kracht en wijsheid van de ander en helpt mee om die persoon (weer) in eigen kracht te zetten.
Ik bied ondersteuning als:
- begeleider startende leerkachten en intern begeleiders
- coach
- kindercoach
- Kernvisie coach
Ik bied hulp aan kinderen als kindercoach of Kernvisie coach. U als ouder speelt daarbij een belangrijke rol.
Ik werk op basis van de principes die ik heb geleerd in mijn opleiding Transactionele Analyse (specialisatie Psychotherapie) en Orthopedagogiek: ik zoek de verbinding met de ander, ik leg contact vanuit kwetsbaarheid en innerlijke kracht. In mijn werk staan gelijkwaardigheid, respect, authenticiteit, vieligheid en verbinding voorop.
POPtalk is een methode die zich tijdens een gesprek richt op het visualiseren van de belevingswereld van kinderen en/of volwassenen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van poppetjes en andere materialen. Door met poppetjes te werken zorg je ervoor dat (lastige onderwerpen via de poppetjes en materialen makkelijker bespreekbaar worden. De eigen werkelijkheid wordt in beeld gebracht en deze werkelijkheid is het startpunt om in gesprek (te kunnen) gaan. POPtalk is praktisch en laagdrempelig.
Vanuit mijn praktijk mag ik POPtalk als coach en trainer inzetten. Regelmatig geef ik workshops. Kijk hiervoor bij cursusaanbod. Ook is het mogelijk om dit in school te doen.
Neem vrijblijvend contact op als u meer wilt weten of geïnteresseerd bent.
GroepsGeluk is systemisch werken. Dit kan in de klas maar ook in een (management)team of gezin.
In de groep maak je met Groepsgeluk de dynamiek voor zowel de leerkracht als de leerlingen zichtbaar door gebruik te maken van poppetjes, picto’s, symbolen en ander materiaal. GroepsGeluk maakt visueel hoe het pedagogisch klimaat in de groep is, wat er onderhuids afspeelt in de groep of hoe bijvoorbeeld een sociogram van je groep eruit ziet……
Door de poppetjes en materialen worden het gesprekken die niet bedreigend zijn maar er juist toe doen! Leerlingen durven meer open te zijn.
In plaats van groep en leerling kun je ook team en collega of gezin en ouder/kind lezen en is GroepsGeluk ook hier prima in te zetten. Inzicht in het systeem is de eerste stap op weg naar verandering en rust in hoofd en lijf! Dat gun ik iedereen.
Vanuit mijn praktijk kunt u mij benaderen voor GroepsGeluk. Neem vrijblijvend contact op als u meer wilt weten of geïnteresseerd bent.
U snapt het niet. Uw kind is slim, maar het lukt haar/hem niet om de lesstof in zich op te nemen. Rapportcijfers blijven achter, de leerkracht weet het ook niet meer. Zo langzamerhand begint iedereen te denken - u kind zelf voorop - dat hij/zij 'het' niet kan, dat hij/zij dom is.
Toch hoeft dit niet zo te zijn. Sommige kinderen hebben een andere manier om informatie te verwerken. Zij denken bij voorkeur in beelden en gevoelsmatig. Terwijl ons onderwijs juist op het gehoor en op de ratio is ingesteld. Algemene gedachte is: wanneer het kind de lesstof maar vaak genoeg krijgt aangeboden, komt die vanzelf in zijn/haar langetermijngeheugen terecht. Automatiseren noemen we dat.
Bij sommige kinderen wordt dit automatiseren verstoord door hun eigen associaties en gedachtestromen. Deze kinderen noemen we vaak 'afwezig' of 'snel afgeleid.'
Met de Kernvisie methode leer ik uw kind technieken om de lesstof op een andere manier op te slaan en te reproduceren: visueel, in beelden. De manier is voor sommige kinderen natuurlijker. Zo leert uw kind te leren vanuit zijn eigen kracht. Uw kind ziet zichzelf ineens met sprongen vooruit gaan. Zo keert het plezier in het leren weer terug. Want veel kinderen met leerproblemen zijn niet gelukkig. Dat is het trieste gevolg van maanden of zelfs jaren niet kunnen voldoen aan de verewachtingen van school en thuis...
Veel kinderen met leerprobleemen kampen daardoor óók met sociaal-emotionele problemen of gedragsproblemen. Faalangst en zelfs etiketten als ADHD of ADD kunnen het gevolg zijn. Met de Kernvisie methode kan het kind ook deze moeilijkheden overwinnen: ik leer uw kind om de problemen visueel te maken, waardoor het zichzelf kan veranderen. De problemen verminderen daarmee tot een acceptabel niveau.
Graag vertel ik meer over de Kernvisie methode. Neem vrijblijvend contact op. (+31) 6 465 97 209 of klik op de afbeelding hieronder.
Als ouder wil je niets liever dan dat het goed gaat met uw kind. Gelukkig is dat meestal het geval. Maar af en toe kan het zijn dat uw kind met een probleem zit en er zelf niet uit kan komen. Ik kan uw kind helpen zich bewust te worden van zijn eigen mogelijkheden, kwaliteiten en talenten. dit noemen we kindercoaching.
Voor kindercoaching bestaat geen vaste methode. Ieder kind is uniek en elke situatie is anders. Wel zijn er hulpmiddelen beschikbaar, zoals het COACHEE!spel.
Het COACHEE!spel bevat vragen en opdracthen over thema's als gezin en familie, kwaliteiten en talenten, emotionele ontwikkeling, de hulpvraag, school en het oplossend vermogen.
Kinderen vinden het over het algemeen leuk om te doen. Zo geeft het spel op een veilige manier veel informatie over het kind en over diens situatie en hulpvraag. Uw kind kan het spel tijdens een sessie een-op-een met mij spelen of in een groepje.
Het COACHEE!spel in het kort:
- Concrete en praktische werkwijze voor iedereen die met kinderen werkt.
- Ontwikkeld in de kindercoach-, opleidings- en onderwijspraktijk.
- Afgestemd op de hulpvraag van het kind, de ouder en begeleider.
- Combinatie van diverse werkvormen.
- Hoofd, hart en handen worden aangesproken.
- Effectief hulpmiddel om het onststane probleem naar de oplossende fase te begeleiden.
- Eigen kwaliteitne en talenten van zowel het kind, als de ouders en de begeleider staan voorop.
Ik ben gecertificeerd om te werken met het COACHEE!spel. Graag geef ik nadere uitleg. Neem vrijblijvend contact op. (+31) 6 465 97 209 of kijk op de website van de makers van het COACHEE!spel.
"OP WEG NAAR "Snel leren = leuk leren"
De overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs is voor leerlingen uit groep 8 een hele stap. Met basiskennis over agenda gebruik en studievaardigheden voelt een leerling zich minder onzeker en wordt deze overgang minder groot.
- Snel leren = leuk leren
Meer leren in minder tijd en toch beter onthouden, wie wil dit nu niet! Met het aanleren van de juiste studievaardigheden krijg je meer grip op je huiswerk. Zo leer je 2-4 keer sneller lezen, plannen, organiseren en samenvatten met behulp van mindmaps en beter onthouden dankzij geheugentechnieken. Deze cursus is geschikt voor leerlingen van middelbare scholen van VMBO t/m VWO en studenten HBO en universiteit.
- Snel Leren = Leuk Leren voor Volwassenen..
Een partnerscheiding is ingrijpend voor alle betrokkenen. Voor kinderen is het een stressvolle, emotionele tijd. Zij zien opeens hun ouders in verschillende leefwerelden. Ouders vragen zich af hoe het verder gaat met de opvoeding van en omgang met hun kinderen.
!Jes het brugproject helpt ouders en kinderen na deze periode. Deze training heeft als doel de ontwikkeling van kinderen na een scheiding zo goed mogelijk te laten verlopen. Dit met behoud van contact met beide ouders. !Jes het brugproject is laagdrempelige en preventieve training.
!JES het brugproject is bestemd voor kinderen van ongeveer 8 tot 12 jaar en hun ouders.
Ik ben gecertificeerd voor het geven van de training.
Graag geef ik u meer informatie. Neem vrijblijvend contact op. (+31) 6 465 97 209 of klik op onderstaande afbeelding.